Transportul public in Paris

Transportul public din Paris este asigurat de RATP – www.ratp.fr – si include sistemul de metrou subteran, trenurile RER, autobuze sau autobuzele de noapte, montmartrobus si funicularul din Montmartre, si toate mijloacele de transport in comun care accepta acelasi tip de bilete si abonamente. De asemenea mai exista si trenuri operate de Societatea Nationala de Cai Ferate (SNCF).

Exista 16 magistrale de metrou numerotate de la 1 la 14 si inca doua numite 3 bis si 7 bis, iar directia trenului este indicata de ultima statie, cea de la capatul liniei. Fiecare magistrala are o anumita culoare, asa ca e destul de usor de identificat pe harta.

Réseau Express Régional, prescurtat RER  este un sistem de transport ferat rapid din Franța ce deservește Parisul și suburbiile sale. Rețeaua RER este format dintr-o rețea subterană modernă în centrul aglomerației și o serie de căi ferate pre-existente din suburbii. În centrul Parisului RER-ul funcționează ca o rețea expres, cu stații la distanțe importante, ce oferă legături cu Metroul din Paris. Reteaua este formata din cinci linii: A, B, C, D și E, fiecare linie avind o anumita culoare. Unele statii RER sunt comune cu cele de metrou sau au legatura subterana cu acestea. Reteaua RER are mai putine statii si am observat ca se circula mai repede cu RER-ul fata de metrou. Unele trenuri erau cu vagoane etajate:

O harta cu reteaua de metrou si RER puteti vedea aici.

Exista de asemenea o retea extinsa de autobuze (inclusiv unele trasee de noapte) si citeva trasee de tamvaie. Statiile de autobuz sunt dese si se pot gasi trasee pt fiecare zona. Puteti gasi aici o aplicatie pt a stabilii traseul cu transportul in comun cu diverse mijloace.

Noi am circulat doar cu metroul si cu RER-ul. Pretul unui bilet unic de transport este de 1,70 euro, iar un pachet de 10 bilete costa 12,70 euro. De asemenea se pot cumpara mai multe tipuri de abonamente pt 1-5 zile. De exemplu Paris Visite ofera in plus fata de abonament pe oricare din mijloacele de transport si reduceri la unele obiective. Paris Visite pt zonele 1-3 (zona 3 este de ex Paris La Defense) costa: pt o zi – 9,75 euro / persoana, pt doua zile – 15,85 euro / persoana, pt trei zile – 21,60 euro / persoana si pt cinci zile – 31,15 euro / persoana.  Mai sunt si alte abonamente pt adulti si pt tineri care ofera doar transport in comun. De exemplu pt tineri de pina la 26 ani exista un abonament zilnic – Ticket Jeunes Weekend – care costa 3,55 euro/zi – si ofera calatorii nelimitate in zilele de simbata, duminica si sarbatori legale in zonele 1-3.

Biletele de transport se pot cumpara de la ghiseele din statii dar si de la automatele din statii, cu plata in numerar si prin card:

Metroul este foarte cautat de catre parisieni dar si de catre turisti. In perioadele de venire si de plecare de la serviciu este foarte aglomerat. Multe dintre statii se vede ca sunt in stil vechi, iar pe unele portiuni si metroul si RER-ul circula si la suprafata:

Sunt multe galerii care fac legatura intre statii, asa ca de multe ori trebuie parcursa ceva distanta in subteran. De asemenea am observat ca in unele cazuri statia de metrou este destul de departe de unele obiective turistice.

Pe magistrala de metrou 1 galben (cea catre merge in Paris la Defense) am vazut ca in statii sunt niste panouri transparente intre peron si linie, care se deschid simultan cu usile vagoanelor de metrou:

Astfel nimeni nu poate patrunde spre liniile de metrou, deci nu e nici un pericol pt copii sau sau cei cu intentii sinucigase. Aceste tipuri nu le-am vazut decit pe acesta magistrala, care mi s-a parut si cea mai aglomerata.

Indicatoarele sunt foarte intuitive in fiecare statie, utilizind si culorile pt fiecare magistrala, astfel incit este foarte usor sa te orientezi. In vagoane de asemenea sunt harti cu traseul, iar in unele vagoane sunt si monitoare in care sunt scrise urmatoarele statii. De asemenea se anunta in franceza si uneori si in engleza statia care urmeaza si daca peronul este pe partea stinga. Peste tot este curatenie si nu am vazut pe cineva sa arunce mizerie pe jos. In toate statiile sunt automate pt bauturi racoritoare si diverse produse:

In unele galerii am vazut muzicanti si chiar adevarate miniorchestre simfonice care cintau pt trecatori. La un moment dat intr-un vagon am vazut un cintaret din trompeta, care parea a fi roman.

Iata cum arata pe scurt reteaua de transport in comun din Paris. Cred ca e una dintre cele mai performante, judecind dupa amploare si dupa numarul de calatori.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *