Sankt Petersburg – Orasul palatelor

Continuarea interviului cu Daniel Olteanu Electronic Officer pe vase de croaziera.

Dan Cioca (DC): Cind ai ajuns la Sankt Petersburg?

Daniel Olteanu (DO): Am ajuns in Sankt Petersburg, in septembrie 2011, in ziua urmatoare dupa ce am vizitat Talllinn.

(DC): Poti sa ne spui citeva cuvinte despre oras ?

harta_sankt_petersburg(DO): In decursul istoriei orasul a avut mai multe denumiri: Sankt Petersburg, Petrograd, Leningrad si din nou Sankt Petersburg. Am vrut din tot sufletul sa vizitez acest oras despre care am citit inca din copilarie si pe care din pacate l-am vazut asa de putin… Ce pot spune, cine vrea sa cunoasca ceva despre istoria Rusiei de care si istoria moderna a Romaniei este legata asa de strans (vrand-nevrand) trebuie sa citeasca in primul rand ,,Petru I” a marelui scriitor Tolstoi. Acest oras, desi a fost viziunea celui de-al doilea Tar al Rusiei, a fost continuu modernizat de catre toata dinastia de imparati Rusi incepand cu Petru cel Mare si terminand cu Stalin si cu conducatorii actuali ai Rusiei. Aici pot fi vazute cladiri impresionante care apartin aproape tuturor curentelor artistice incepand cu arta baroca si terminand cu impunatoarele cladiri staliniste tip Casa Scanteii din Bucuresti. Insasi scurta mea plimbare prin St. Petersburg a fost ca si  o incursiune in timp desi acest oras nu are mai mult de 300 de ani.

(DC): Si iata ca ai ajuns in acest oras incarcat de istorie !

sanktpetersburg_08(DO): Am amarat in terminalul de pasageri care este construit la varsarea Fluviului Neva in Marea Baltica. Terminalul este modern lucrarile de constructie la partea estica nefiind finalizate la aceea data. Orasul in sine se poate atinge si pe jos cam in 30 de minute din terminalul de pasageri dar este  extrem de intins, obiectivele turistice nu sunt localizate intr-un singur loc, pentru a vedea efectiv tot cred ca este necesar cel putin o saptamana si eu nu am avut decat 5 ore maxim… Asa ca am luat impreuna cu un coleg un taxi si ne-am indrepatat catre Fortareata Petru si Pavel (Paul) in care aflasem ca sunt ingropati tarii Rusiei. Am ajuns acolo in 20 de minute. Locul este impresionant, constructia fortaretei fiind amplasata pe  insulita Zayachy pe unul din bratele Nevei. Intrarea se face trecand peste un pod accesul fiind facut printr-o poarta in zidul masiv al Fortaretei. Am observat peste tot simbolul Imperial (vulturul bicefal) incepand de pe stlpii din fier forjat de iluminat si terminand cu portile de la Catedrala.

Atat fortareata in sine cat si catedrala ortodoxa sunt construite de catre Petru cel Mare pe la inceputul sec XVII arhitectul constructilor fiind  italianul Terezzini, cel ce a fost si arhitectul care a sistematizat planul original urbanistic al oarsului, ulterior ceilalti tari incepand cu Ecaterina a II a apeland la arhitecti francezi sau germani. In incinta catedralei care are un design mai degraba catolic decat ortodox este ingropat tarul Petru I si majoritatea tarilor  rusi din familia Romanovilor, o anexa a catedralei adapostind osemintele familiei ultimului Tar Nicolae al II lea  asasinat de catre bolsevici… In varful principalului turn care este aurit este situata o statuie ce reprezinta un inger care este unul dintre simbolurile orasului. De Catedrala printr-un culoar se poate intra in incinta mausoleuli Marilor Duci unde au fost reinhumati ducii care nu faceau parte direct din dinastia Romanovilor si care au fost inhumati initial in Catedrala.

(DC): Imi amintesc ca avem si noi ceva legaturi de rudenie cu tarii Rusiei

(DO): Se stie ca mama Reginei Maria a fost singura fiica a tarului Alexandru al II lea si verisoara primara cu Nicolae al II lea  fiica ei mica fiind casatorita cu un var al lui Nicolae al II lea. Am vrut sa vad mormantul socrului lui Dukie (sora Reginei Maria a Romaniei) dar am inteles ca a fost inmormantat sau repatriat in Coburg in Germania.

(DC): Care au fost alte obiective vizitate in Sankt Petersburg ?

(DO): Am zabovit destul de mult la fortareata Petru si Paul timpul zburand foarte repede, am parasit acest loc care plin de istorie si ne-am grabit catre Muzeul Hermitage. Acest muzeu este unul dintre cele mai renumite muzee din lume o adevarata comoara de cultura aici putand fi admirate foarte multe opere de arta universala achizitionate de catre imparatii rusi de-a lungul anilor. Acest muzeu nu este departe de Fortareata Petru si Paul fiind situat pe  malul celalt al Nevei, accesul se face pe un pod in amonte.

sanktpetersburg_02Din acest ansamblu fac parte Muzeul propriu-zis, Palatul de Iarna al Tarilor, palatul de Marmura, Palatul Vladimir, Palatul lui Mihail si Gradinile de Vara. Locul in sine este de-a dreptul colosal, practic, atunci cand ajungi acolo ramai cu respiratia taiata de maretia locului. Aici s-a faurit istoria Rusiei si nu numai. De aici si de pe nava amiral a flotei ruse ,,Aurora” a plecat ,,ciuma rosie” in 1917 care a bantuit si inca mai bantuie Lumea.

Din pacate nu am mai avut timp decat sa trec in fuga pe langa aceste marete obiective turistice timpul fiindu-mi extrem de limitat. Daca as mai fi avut timp as fi vizitat si nava ,,Aurora” care este ancorata undeva pe Neva, Fabrica de Cristaluri Dyatkovsky Crystal si nu in ultimul rand sa degust o vodka originala ruseascaTsarskaya Gold Vodka alaturi de un original caviar rusesc. Nu imi pot exprima regretul ca am ajuns acolo si nu am putut vizita macar Muzeul de cultura, dar sper ca voi avea ocazia alta data sa fac acest lucru.

Iata mai jos inca citeva imagini realizate in Sankt Petersburg:

Cu parere de rau am luat un taxi si ne-am indrepat spre nava. In aceeasi seara am si ridicat ancora catre zone mai calde ale lumii trecand prin Germania, am ajuns la Londra destinatia finala fiind Lisabona unde am inceput a doua parte a croazierelor de toamna, acestea cuprinzind doua orase port din Portugalia doua din sudul Spaniei si Tanger din Maroc. Despre toate aceste destinatii in interviurile urmatoare !

Va urma

Toate articolele din seria Calatorii pe mare