Sa ducem drepturile consumatorilor in era digitala

sigla_comisia_europeanaBruxelles, 13 iunie 2014 – Să ducem drepturile consumatorilor în era digitală: peste 507 milioane de cetățeni vor beneficia începând de astăzi

Vești bune pentru cei peste 507 milioane de consumatori din Europa: începând de astăzi, noua legislație a UE le va consolida drepturile pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Noua Directivă a UE privind drepturile consumatorilor, care în prezent a intrat în vigoare, consolidează drepturile consumatorilor, oriunde și ori de câte ori aceștia își fac cumpărăturile în Europa — online sau în oraș. De asemenea, întreprinderile vor beneficia de aceste noi dispoziții care creează un mediu concurențial echitabil, astfel încât pentru comercianți să fie mai puțin costisitor să își ofere produsele și serviciile consumatorilor din alte state membre. Noile norme vor garanta, de exemplu, că toți consumatorii de pe teritoriul UE dispun de 14 de zile pentru a se răzgândi și a renunța la orice cumpărătură efectuată online sau în afara spațiului comercial (în cazul în care un vânzător se prezintă la domiciliul consumatorului) – prin urmare, o creștere față de numărul minim de 7 zile prevăzut anterior. De asemenea, noile norme interzic suprataxele pentru utilizarea cardurilor de credit și a liniilor telefonice de asistență, precum și a opțiunilor predefinite pe site-urile internet în vederea taxării plăților suplimentare (de exemplu, atunci când se achiziționează bilete de avion online).Pentru a se asigura aplicarea uniformă a noilor norme pe teritoriul UE, astfel încât consumatorii să beneficieze de ele indiferent în ce stat membru se află, Comisia Europeană publică de asemenea un document de orientare pentru autoritățile naționale, inclusiv un model opțional pentru aducerea la cunoștința consumatorilor a informațiilor esențiale, care vor fi postate pe produsele digitale.

În prezent, Europa pune capăt înșelării consumatorilor în cadrul tranzacțiilor online.Începând de astăzi, fiecare consumator din Uniunea Europeană își poate revendica drepturile de care beneficiază în temeiul Directivei privind drepturile consumatorilor, prin urmare: nu vor mai exista opțiuni predefinite atunci când achiziționați un bilet de avion, nu vor mai exista suprataxe pentru efectuarea plății online cu cardul de credit și nu vor mai exista comercianți care vă vor spune că nu puteți returna un produs pe care l-ați cumpărat online”, a declarat doamna Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei și comisarul UE pentru justiție. „Un consumator încrezător este cea mai bună știre privind piața unică. Acordarea unui statut prioritar consumatorilor prin stimularea încrederii lor reprezintă cel mai ieftin pachet de măsuri de stimulare pe care Europa îl poate institui. Comisia Europeană urmează să verifice cu rigurozitate dacă statele membre respectă ceea ce au convenit anterior, punând în aplicare în mod corect normele și acordând consumatorilor drepturile pe care le merită”.

Noua Directivă a UE privind drepturile consumatorilor armonizează normele naționale de protecție a consumatorilor în mai multe domenii importante, cum ar fi informațiile de care consumatorii au nevoie înainte să achiziționeze produse și servicii, precum și dreptul lor de a anula achiziții efectuate online. Armonizarea sporită înseamnă că, de acum încolo, consumatorii se vor putea baza pe aceleași drepturi, indiferent de locul unde aceștia își fac cumpărăturile în UE. Aceasta înseamnă, de asemenea, norme mai simple și mai previzibile pentru comercianți, care vor avea astfel mai multe stimulente pentru a-și extinde activitățile la nivel transfrontalier.

Datorită noilor norme ale UE (a se vedea, de asemenea, fișa informativă cu privire la noile norme), consumatorii UE beneficiază acum de următoarele avantaje (pentru mai multe informații, a se vedea anexa):

  • o mai mare transparență a prețurilor;

  • nu vor mai exista suprataxe nejustificate pentru utilizarea cardurilor de credit și a liniilor telefonice de asistență;

  • sunt interzise opțiunile predefinite pe internet, de exemplu atunci când cumpără bilete de avion;

  • se prelungește perioada în care o persoană se poate răzgândi, de la 7 zile la 14 zile pretutindeni la nivelul UE;

  • au fost consolidate drepturile privind rambursarea, care se va efectua în termen de 14 de zile de la data la care consumatorul a efectuat o achiziție;

  • au fost introduse norme care interzic ofertele online înșelătoare, cum ar fi ofertele pe internet care fac publicitate pentru un anumit lucru ca fiind gratuit deși, în realitate, acesta nu este gratuit (de exemplu, horoscoapele sau rețetele de bucătărie);

  • o protecție îmbunătățită în ceea ce privește conținutul digital, în special cu privire la informațiile referitoare la softurile și la echipamentele hardware împreună cu care pot fi utilizate.

Context

În octombrie 2008, Comisia Europeană a lansat propunerea cu privire la un nou set de norme în domeniul drepturilor consumatorului (IP/08/1474). Acordul final dintre Parlamentul European și Consiliu cu privire la Directiva privind drepturile consumatorului a fost intermediat în iunie 2011 de comisarul UE pentru justiție, dna Viviane Reding, legislația fiind adoptată în data de 10 octombrie 2011 (MEMO/11/675). Guvernele au avut la dispoziție doi ani pentru a pune în aplicare normele la nivel național până la data de 13 decembrie 2013, termenul limită de intrare în vigoare a normelor fiind 13 iunie 2014.

În martie 2014, Comisia Europeană a lansat o campanie privind drepturile consumatorului, informând cetățenii cu privire la drepturile de care beneficiază în temeiul legislației UE și oferindu-le informații cu privire la modul în care pot obține consultanță și asistență în cazul în care au întrebări sau probleme (MEMO/14/191). Campania vizează cu precădere consumatorii din 8 țări:Bulgaria, Cipru, Grecia, Italia, Letonia, Polonia, Portugalia și Spania.

Sursa: www.europe.eu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *