Zborul cu dirijabilul – cel mai frumos mod de a zbura

Guest post by Dan Stanescu

Zborul despre care o sa va povestesc in continuare l-am facut de la Zeppelin Hangar din cadrul Aeroportului Bodensee din Friederichshafen (Germania):

harta_zeppelin_hangar

Detalii despre compania care efectuaza zborurile puteti citi aici, iar detalii despre Zeppelin puteti citi aici.

Motto-ul organizatorilor este: Zeppelin NT – die schönste Art zu fliegen (Zeppelin NT – cel mai frumos mod de a zbura). Ideea este ca nu este o experienta ieftina (am platit 175 euro / persoana pt un zbor de 30 de minute). Extraordinara stiinta a obiectelor zburatoare mai usoare decat aerul nu a murit in Germania. Este mentinuta vie prin cele cateva dirijabile de un nivel tehnologic deosebit care pot fi incercate in zbor, practic de oricine.

Doua sunt in serviciu la Friederichshafen si cateva mai exista in America.

La inceputul secolului XX zborul cu dirijabilul era deja o realitate parca materializata din ideile lui Jules Verne. Germania a fost varful de lance al tehnologiei si s-a inscris in cursa de detronare a marilor pacheboturi britanice ale epocii. Fenomenalele dirijabile germane traversau Atlanticul in mai putin de jumate din timpul celor mai rapide nave de linie, aveau la bord conditii echivalente si mai apoi atingeau America de Sud fara nicio problema. Totul a sfarsit tragic cand cel mai mare dirijabil construit (cu adevarat imens, 264 m lungime) a sfarsit ars in cateva secunde la aterizare in America. Incidentul de la Lakehurst a fost filmat live si difuzat in toata lumea.

Acum apare greu de inteles cum cineva a considerat sigur sa trimiti sute de mii de mc de hidrogen in zbor. Oricum, distrugerea dirijabilului fanion nu s-a datorat umpluturii, ci conditiilor meteo si mai ales stratului exterior care se pare ca era chiar mai inflamabil ca hidrogenul si a fost primul expus la traznet. Au murit oameni la accident, culmea este ca au fost multi supravietuitori si multi dintre decedati erau cei de la sol care asteptau. Acest supermediatizat accident a dus la oprirea zborurilor comerciale cu dirijabile. Acestea au fost reluate dupa 1970, cand a fost posibila utilizarea heliului ca si gaz de umplere mai usor ca aerul.

Intre timp nenumarate proiecte sustin utilizarea vehiculelor de zbor mai usoare decat aerul. Unele propun chiar niste dirijabile cu propulise nucleara care o sa aiba autonomie cvasiinfinita. Realitatea este ca cineva a investit in aceasta tehnologie, care in continuare promite, dar nu ofera nimic sigur.

Va rog sa urmariti ce se poate face la un zbor cu dirijabilul. Nu mai sunt multe disponibile. La Friederichshafen (unde a fost inima lor) exista doua aparate ultramoderne care pot fi folosite la zboruri de agrement, oarecum demonstrative. Sunt absolut spectaculoase si se pot lua de la Messe Friderichshafen. Rezervare se poate face si online cu luni de zile inainte, dar ramane riscul de a avea vreme proasta. Decolarea este din teritoriul aeroportului, dar este bine delimitata de circuitul avioanelor.

Instruirea premergatoare zborului se face la sol, intr-o sala dedicata. Urcarea in dirijabil se face doi cate doi, in sensul ca intai coboara doua persoane apoi urca doua si tot asa pana se schimba cele maximum 12 persoane care zboara in fiecare tura:

20171103_zeppelin_01

Odata ridicat in aer panorama este superba. Primul lucru se vede hangarul special pentru Zeppeline:

20171103_zeppelin_02

O tura normala dureaza 30 de minute, la o inaltime de cateva sute de metri si se pot admira orasul Friederichshafen si imprejurimile, lacul Constance (in Germania cunoscut ca Bodensee) si daca vremea este absolut favorabila se pot vedea si Alpii.

Vara se organizeaza si calatorii mai lungi, in jurul lacului Constance si spre Alpii, pana la 300 de metri inaltime. La final, dupa debarcare, fiecare calator primeste o diploma si un pahar de suc sau de sampanie.

Tot in zona Aeoportului se afla si Muzeul Zeppelin unde sunt expuse si uniforme scapate din marele incendiu si bucati din Zeppelin

Iata mai jos un film realizat din dirijabil:

Toate imaginile realizate in 03.11.2017 in timpul zborului cu dirijabilul si in zona hangarului le puteti vedea aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *