Cu trenul la 300 km/ora!

Saptamina trecuta am avut ocazia sa calatoresc cu trenul de mare viteza in Italia, pe ruta Bologna – Milano. Am avut bilet cumparat la Italo, care este o companie privata. Compania are 4 trenuri de mare viteza, trece prin 22 de gari si uneste 17 orase importante din Italia. Trenul Italo arata ca si in imaginea de mai jos:

Trenul cu care am mers avea 11 vagoane care erau aproape pline si avea tractiune la ambele capete. Ce am remarcat interesant in gara Bologna (dar am observat acest lucru si in alte gari mari, de exemplu Milano Centrale) era ca la fiecare peron erau monitoare pe care era mentionat numarul vagonului care opreste in dreptul monitorului respectiv:

Asta inseamna ca trenul opreste intotdeauna la punct fix. E adevarat ca atit la Bologna cit si la Milano trenurile opreau la capatul peronului (ca si in gara Bucuresti Nord) . Cu ajutorul acestor indicatoare fiecare calator putea sa astepte trenul exact in dreptul vagonului in care avea locul mentionat pe bilet. Simplu si util! Am vazut mai multe trenuri care au oprit la peronul repectiv si de fiecare data pe monitor aparea numarul vagonului specific fiecarui tren.

Trenul a avut citeva minute de intirziere. In interior parca erai in avion. Totul stralucea de curatenie, iar toaletele erau curate si erau toate cele necesare. Erau ecrane din loc in loc pe care rulau reclame si filme:

iar la fiecare capat de vagon erau afisate diverse mesaje: urmatoarea gara, pe ce parte e peronul, vagoanele unde sunt automate de vinzare alimente si bauturi si ce mi s-a parut mai interesant – viteza de circulatie. De asemenea garile erau anuntate si vocal in italiana si in engleza. Asa am aflat ca o buna parte din timp viteza cu care circula trenul era de 300 km/ora:

La asa viteza depaseam cu mult masinile care mergeau pe autostrada de linga calea ferata. La ora respectiva erau extrem de multe masini pe autosstrada. Cei 200 km intre Bologna Centrale si Milano Rogoredo (in partea de sud-est a orasului) i-am parcurs intr-o ora, cu o singura oprire la Reggio Emilia. Am vazut ca tot o ora face si trenul de mare viteza Frecciarossa (Sageata rosie) de la Italotreno (compania italiana de stat). Iata si un scurt film in care se vede cum mergeam la aceasta viteza:

La capatul fiecarui vagon erau locuri de bagaje. Era si un sistem interesant de asigurare a bagajelor cu ajutorul unui cablu, o cheie si o moneda:

Am mai mers, tot saptamina trecuta, cu un tren Intercity de la Italotreno pe ruta Milano Centrale – Como S. Giovanni. Si aici erau conditii excelente. La capatul fiecarui vagon erau monitoare unde apareau urmatoarele doua statii precum si alte mesaje utile, Am observat ca la geam, era un mic afisaj care arata, pentru fiecare loc daca este ocupat sau liber, precum statia pina la care era ocupat:

Oare cind vom merge cu trenul si in Romania cu viteza de 300 km/ora?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *